Thursday, January 13, 2011

Prevost's Squirrel

ahahhh..
nape title ni macam rancangan National Geographic plak..
hehe..

gini alkisahnya..
pagi tadi sebagai seorang surirumah yang berjaya..
basuh la baju..pakai tangan k, mesin basuh dah rosak..
pastu di hari yang cerah & terik ni..
haruslah aku menyidainya kat luar..
sedang aku rilek2 ayam menyidai baju sambil menyanyi..
tiba-tiba terdengar ade benda melompat-lompat kat pokok rambutan..
pokok tu sebelah je ngan tempat penyidai tu..
bila aku dongak..
ternampak la seekor tupai..
'sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua'
tapi takde kene mengena ngan tupai yang aku nampak ni..
kalau tupai yang biase warne coklat tu, aku tak kisah sangat..
tapi ni tupai yang jarang nak jumpa secara live..
kat zoo ade la kot..

sangat la comel..
warna black & white..
ekor dia panjang..
saiz dia 2 kali ganda saiz tupai biasa kot..
macam sama ngan saiz kucing..
dia nampak aku, terus panjat lagi tinggi..
dia tengah makan buah rupanya..
aku pun pesan kat dia..
"jangan gi mane2 tau, nak amik kamera jap"
bila aku kuar balik, dia masih ade kat situ..
pandai dengar cakap..hahaha..
so, ni la gambar2 yang dapat aku capture tadi..

comelllllll..
alamakkk..dia dah perasan..
dah takot..
terus melarikan diri..
kamera aku bukan jenis DSLR..
so, gambar pun blur2 je..
ni pun dah zoom habis..
sebab tinggi gila dia panjat..

then, aku pun google la tupai yang jenis ni..
jumpa..
namenye yang kat title tu la..
Prevost's Squirrel..
name tempatan tak tau plak aku..
tupai ni memang habitatnya kat Asia Tenggara..
logik la leh jumpa kat umah aku..
kalo jumpa beruang kutub tu memang tak logik..haha..
ni gambar yang aku cilok dari Wikipedia..
lebih kurang kannn..


maybe orang lain dah biase nampak kot..
aku memang 1st time jumpa kat umah sendiri..
tu yang gayat tu..
hehe..

No comments:

Post a Comment