Thursday, October 15, 2015

SuRiRuMaH vs WaNiTa BeKeRjA

Ooopss..kemain tajuk..bikin panas je ehh..hehe..Tadi ada terbaca post di fb, ada seorang hakak ni macam marah sebab katanya ada surirumah kata wanita bekerja tidak mulia..lebih kurang la kot..

Bagi aku, tak perlu la nak gaduh2 pasal isu ni. Aku sendiri pun tak nak back up mana2 sebab arwah mak aku dulu pun surirumah, kawan2 aku pun ramai yang surirumah, so aku tau diorang nya penat macam mana. Sama gak dengan wanita yang bekerja, adik beradik aku perempuan semua bekerja termasuklah kakak ipar aku sekali, dengan aku sekali la kan, so of course la kita faham penat wanita bekerja ni macam mana.

Janganlah nak banding2 kan atau laga2 kan dua kategori wanita ni. Sebenarnya kalau nak fikirkan balik dua-dua ni sama je. Surirumah adalah wanita bekerja dan wanita bekerja pun adalah surirumah. Surirumah tetap bekerja di rumah, maksudnya uruskan anak, masak, kemas rumah, basuh baju dan ada gak yang bisnes dari rumah. Itu kira wanita bekerja juga tu. Yang untuk wanita bekerja pulak, bila balik rumah automatik jadi surirumah, buat kerja rumah tu semua.

Jadi, buat ape kita nak compare kan kedua-dua ni. Yang penting kita dapat jaga suami dan anak2 dengan baik. Masing2 de rezki dan kelebihan yang Allah bagi, jadi bersyukurlah sama ada kita surirumah atau wanita yang bekerja tapi janganlah condemn antara satu sama lain. Barula hidup kita bahagia tak gitu..hehe..

No comments:

Post a Comment